Str. Av. Petre Cretu nr. 58, sector 1, Bucuresti, Romania

Un antreprenor are o idee grozavă de afaceri şi este convins că va revoluţiona lumea. Are in laptop mii de fişiere, schiţe, planuri pe care abia aşteaptă sa le transforme in realitate. Ştie ca o să aibă piedici, că intră pe o piaţa competitivă dar trebuie şi va fi cel mai bun, işi va demonstra că nu a pierdut pariul cu el insuşi. Ultimul lucru la care se gandeşte este că tot ceea ce va creea se va transforma in cifre aliniate mai mult sau mai puţin haotic in rapoarte, balanţe, situaţii financiare. Nu se gandeşte nicio secundă că pe baza acelor cifre, la un moment dat, ar putea să ia decizii de business.

Prima intâlnire cu contabilitatea vine imediat după bulversantul şi emoţionantul moment in care işi inregistrează societatea la Registrul Comerţului. Realitatea vine ca un duş rece: unde, când si ce impozite plătesc? Oare sunt în regulă? Cine sunt cei care se ocupă de partea inceţoşată a afacerii mele? Evident, contabilul. Îl interesează un singur lucru: contabilul să se ocupe de obligaţiile cu “statul”. Nu investeşte mult in aceast relaţie, nici timp şi nici bani. Se intalneşte o data pe luna cu acesta pentru predarea documentelor si periodic primeşte de la contabil care sunt impozitele si taxele de plată. Gata, şi-a gasit contabilul şi capitolul este închis.

Anii trec, afacerea are perioade bune şi mai putin bune aşa cum inţelege din situaţiile pe care şi le face singur in excel. Nu inţelege de ce a platit impozit aşa mare la septembrie având în vedere ca din luna august şi pâna în octombrie a avut doar un proiect. Nu ştie ce stocuri are, chiar a facut un inventar şi a vrut sa verifice cu contabilitatea. Nu se poate, spune contabilul, eu primesc documentele pe 10 ale lunii pentru luna anterioară, nu ştiu încă scripticul ca sa comparam cu ce ai numarat…ceva nu este în regulă, se gandeşte antreprenorul. Contabilul…cum il cheama…hmmm…parcă Escu…este baiat bun, nu cred să fi făcut ceva greşit in contabilitate. A avut vreo două controale şi nu a platit amenzi prea mari. Pe de alta parte, contabilul nu pare nemulţumit pentru cât primeşte pentru serviciile de contabilitate prestate. Nu ştie exact cate ore lucrează pentru el, dar până la urmă nu face mare lucru, banuieşte. Să schimbe contabilul? Nu, lucrează cu el de ceva vreme si nu are timp să facă o schimbare. Si apoi nu este aşa de important. O sa mai facă cateva fişiere in care o sa-şi tina evidenţa stocurilor, scadenţa pentru furnizori. Incepe sa obosească. Face prea multe “activitaţi administrative” şi nu mai are timp pentru business. Nu-i place sa faca asta dar nu are incotro. Cineva trebuie sa facă şi partea aceasta. Bănuieşte ca gestionarul îl minte. Din situaţiile pe care le face in excel pare că ceva nu este în regulă. Dar dacă nu a “inregistrat” tot in excel şi-l acuză pe nedrept pe gestionar? Antreprenorul nu mai are claritatea de la inceput.

Ceva este gresit in relaţia de parteneriat între antreprenor şi contabil. De ce parteneriat? “Parteneriatele între oameni, între companii, cu clienţii şi cu furnizorii aduc valoare tuturor parţilor implicate.” Stanley Gault

Poate aici este problema. Contractul de prestări servicii de contabilitate nu vorbeşte despre parteneriat. Contabilul autorizat sau expertul contabil prelucrează documentele primare din contabilitate, pregateşte registrele de contabilitate, in conformitate cu cerinţele legii, intocmeşte balanţa de verificare etc. Serviciul de contabilitate nu are valoare adaugată pentru business pentru ca pe de o parte antreprenorul nu ştie ca ar putea folosi cunostintele unui economist – expert contabil pentru mai mult decât ţinerea contabilitaţii, iar pe de altă parte, contabilul in dorinţa de a caştiga cât mai mulţi clienţi nu doreşte sa-şi diversifice serviciile. Este conştient ca ar cere mai mulţi bani iar o parte din clienţi ar pleca la alt cabinet. O prestare de serviciu de contabilitate cu un preţ de 200 lei poate raspunde nevoilor de raportare catre autoritaţile de stat dar cu siguranţa nu raspunde nici macar nevoilor primare de business.

Ţinerea stocurilor la zi, urmărirea încasărilor şi a plaţilor, raportarea periodică a indicatorilor de performanţă, a cash flow-ului, sfaturi cu privire la deductibilitatea anumitor cheltuieli, informarea continuă cu privire la noutaţile contabile si fiscale,  sunt doar câteva din serviciile care ar trebui incluse in pachetul de servicii atunci când se discuta  intrarea într-un contract. Pe termen scurt pare o variantă mai costisitoare pentru ambele parţi dar pe termen lung rezultatele sunt remarcabile.

Fiti transparenţi şi corecţi atunci când cereţi si oferiţi servicii de contabilitate. Doar asa veti putea face alegerea corecta, iar colaborarea intre antrerenor si contabil va deveni una win-win.

Citeste mai mult despre serviciile noastre de contabilitate si fiscalitate aici.